Alert op adoptie in diagnostiek en behandeling van kinderen en jeugdigen  (B2558)

Aandacht voor afstand en adoptie in diagnostiek en hulpverlening

€ 320

Inschrijven

Mogelijk t/m 16 oktober 2025,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,4
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
In diagnostiek wordt adoptie vaak over het hoofd gezien als thema terwijl het geadopteerd, verplaatst, zijn wel van invloed kan zijn. In deze training krijg je praktische handvatten om de impact van afstand en adoptie in te schatten in relatie tot de hulpvraag van je cliënt.
 
  • Inhoud

    In Nederland wonen anno 2025 naar schatting 8.000 tot 10.000 geadopteerde minderjarigen. Een heel groot deel (de laatste jaren meer dan 90%) van hen is voorafgaand aan de adoptie geïdentificeerd als kind met speciale opvoedingsvragen, 'special needs’. Dit omvat onder meer ontwikkelingsproblemen, medische aandoeningen of vroege traumatisering en vraagt vaak extra opvoederskapitaal. Hoewel adoptie juridisch vaak als afronding wordt beschouwd, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat het psychologisch een levenslang proces is – met vaak blijvende impact op ontwikkeling, gehechtheid en sociaal-emotioneel functioneren.
     
    Tegen deze achtergrond heeft de Nederlandse overheid in 2022 besloten om interlandelijke adoptie stapsgewijs af te bouwen, met een volledige beëindiging van nieuwe procedures voorzien rond 2030. Dit besluit weerspiegelt een veranderde maatschappelijke visie op adoptie als kinderbeschermingsmaatregel, mede ingegeven door signalen over schendingen van kinderrechten, het belang van herkomst en de structurele inzet op alternatieve gezinsvormen in het land van herkomst. Tegelijkertijd blijft er een grote groep reeds geadopteerde kinderen en jongeren met een blijvende zorg- en ondersteuningsbehoefte, zowel in opvoeding als geestelijke gezondheidszorg.
     
    Geadopteerde kinderen hebben vaak te maken gehad met adverse childhood experiences (ACE’s) voorafgaand aan adoptie, waaronder verlating, mishandeling, institutionele zorg en verwaarlozing. Uit onderzoek, zoals het Bucharest Early Intervention Project, blijkt dat langdurige blootstelling aan psychosociale deprivatie in instellingen samengaat met ernstige gevolgen op de lange termijn: verstoorde cognitieve ontwikkeling, verhoogde psychopathologie en beperkte sociale functies. Deze negatieve ontwikkelingsuitkomsten worden verklaard vanuit het idee van "biologische inbedding van tegenspoed", waarbij vroege ervaringen blijvende veranderingen veroorzaken in de ontwikkeling van hersenen en gedrag (Nelson et al., 2020).
     
    In de jeugd-GGz en jeugdzorg worden afstand-en adoptiehulpvragen vaak benaderd vanuit gangbare DSM-5-TR classificaties zoalsgehechtheid sstoornissen, ADHD, ODD, leerproblemen of depressieve stoornissen. Hoewel deze classificaties soms passend zijn, dekken zij niet altijd de complexiteit van adoptie-ervaringen. Thema’s als verlies, afwijzing, rouw, schuld, schaamte, identiteit, loyaliteit, cultuur, discriminatie en het gevoel ergens bij te mogen horen vragen om een adoptie-alerte, contextuele en ontwikkelingsgerichte benadering.

    Aan de hand van de Developmental Trauma Disorder (DTD) en het Neurosequentieel Model van Therapeutics (NMT) worden afstand-en adoptiehulpvragen belicht. DTD, ontwikkeld door Bessel van der Kolk, benadrukt de effecten van vroegkinderlijke traumatisering op emotieregulatie, gehechtheid en zelfbeeld. Hoewel niet opgenomen in de DSM-5-TR, sluit DTD aan bij complexe hulpvragen van geadopteerden. Het NMT-model van Bruce Perry helpt om interventies af te stemmen op het ontwikkelingsniveau en de neuro-sequentiële ontwikkeling van het kind. Daarmee biedt het een diagnostische lens voor casuïstiek en helpt het bij behandelplanning.
     
    Een adoptie-alerte benadering betekent dat afstand en adoptie structureel worden meegenomen in diagnostiek en behandelplanning. Deelnemers krijgen handvatten om symptomen te onderscheiden van adaptaties op trauma en verlies, en om passende, systemisch ingebedde interventies te kiezen en zien hoe deze zich verhouden tot de DSM-5TR. Theorie en praktijk worden met elkaar verbonden via casuïstiek, beeldmateriaal en oefeningen.

    Wat leer je?

    Kennis

    • Inzicht in de maatschappelijke en historische context van interlandelijke en binnenlandse adoptie
    • Inzicht in de impact en gevolgen van afstand- en adoptiegerelateerde thema’s op ontwikkeling, opvoeding en relaties
    • Herkennen van afstand en adoptie gerelateerde thema’s in DSM-5-TR classificaties
    • Kennis van concepten als Developmental Trauma Disorder (DTD) en het Neurosequentieel Model van Therapeutics (NMT)
    • Inzicht in adoptiespecifieke diagnostiek en behandelopties voor kind en gezin

    Vaardigheden

    • Casusconceptualisatie maken op basis van een adoptie-alerte benadering
    • Toepassen van DSM-5-TR classificaties in relatie tot context van afstand en adoptie
    • Kiezen en ordenen van passende interventies afgestemd op onwikkelingsniveau, verlies, gehechtheid, trauma, regulatie en identiteit
    • Integreren van ontwikkelingsniveau en neurobiologisch profiel in interventieplanning (NMT)

    Attitude

    • Adoptie-alertheid in behandelingen en samenwerking
    • Contextuele, ontwikkelingsgerichte en cultuursensitieve houding aannemen
    • Sensitiviteit voor dynamieken binnen en rondom adoptiegezinnen

    Werkwijze

    ze cursusdag draagt bij aan kennis, vaardigheden en houding om sensitief, cultuurbewust en contextgericht te werken met geadopteerde jeugdigen en hun gezinssystemen.

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Toetsen

    Binnen twee weken na de training lever je een korte reflectie aan waarin je verwerkt hoe je het geleerde toepast in de praktijk.

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.  Vraag een offerte aan.

  • Datum
    Donderdag 20 november 2025 van 09:30-16:30

    (Omvang 6 uur)

    Locatie: Utrecht
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Orthopedagoog-generalist BIG
    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Klinisch psycholoog BIG
    • Klinisch neuropsycholoog BIG
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    Ook psychiaters en artsen zijn van harte welkom om deel te nemen.

  • Docenten
    dr. Anneke Vinke

    dr. Anneke Vinke

    Dr. Anneke JG Vinke is BIG geregistreerd als GZ-psycholoog en Orthopedagoog Generalist. Zij werkt sinds 1992 in het veld van interlandelijke adoptie promoveerde op een proefschrift over de beoordeling van aspirant adoptie ouders. Naast haar onderzoek, specialiseerde zich in het klinisch en diagnostisch werken met geadopteerden en hun gezinsleden. Vanaf 2006 werkt zij vanuit haar eigen praktijk in Bilthoven nagenoeg uitsluitend met geadopteerden van alle leeftijden. Voorts is zij als gastmedewerker verbonden aan de Master forensische pedagogiek en gezinshulpverlening van de Universiteit Leiden en lid van de redactieraad van het internationale peer reviewed tijdschrift Adoption Quarterly. Zij verzorgt regelmatig lezingen, trainingen en bijscholingen met name op het gebied van diagnostiek en behandeling bij adoptie, pleegzorg, trauma en gehechtheid.Lees meer
  • Literatuur
    Tijdens de cursus dien je te beschikken over het volgende boek:
    • Brodzinsky, B. & Palacios, J. (2023). The Adopted Child. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 9781009339216. (e-book)

    De cursuskosten zijn exclusief eventueel aan te schaffen literatuur (ongeveer € 20,-)

    Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen in de literatuur.
  • Reviews